Leidja

Tuesday, February 2, 2010

Master of Magic - 1994

Master_of_Magic_boxcoverAasta pärast Master of Orioni turuletulekut ilmus mänguhuviliste käeulatusse teine mäng, mis naelutas kuudeks arvuti taha tuhandeid-tuhandeid silmapaare, rajades samal ajal teed paljudele uuematele ning meile rohkem tuntud mängudele. Master of Magic põimib endas varemilmunud Civilization'i, aasta pärast tulnud Heroes of Might and Magic'u ning Warhammer: Shadow of the Horned Rat'i, luues sellega väga köitva ning mitmekesise ajaveetmismeetodi. Erinevalt Civ'ist ei ole keskendutud inimkonna ajaloo taasesitamisele, vaid tegevuspaigaks on võetud müütiline paaris-maailm Arcanus ja Myrror, kus möllavad maagid, käsutades erinevaid rasse ning maagiavorme.

Master_of_magicMäng nõuab astronoomilist arvutit: 386 või parem, 4 MB RAM'i ning nõuab CD-ROM'i, kuid võib olla ka kaheksa 3½ disketi peal. Nagu nendest üle mõistuse käivatest näitajatest vähe oleks, tuleb mängu käimasaamiseks ette näidata ka VGA graafika...


Tegu on käigupõhise (turn-based) strateegiamänguga, kus nagu ikka enamustes sellises mängudes, on vastaste mättasselöömine ilma igasuguste kergendavate asjaoludeta. Igasugused kultuurivõidud, mis hiljem tsivilisatsioonides tekkisid, jäävad ära. OK, on üks võimalus veel võita, kuid sellest hiljem... Esimese asjana tuleb endale valida avatar või maag, keda sa juhid. Valida on 14 erineva näokese vahel, kellest nii mõnedki näevad suht-koht ebanormaalsed välja. Saab võtta nii standartvõluri, kui ka ise oma fantaasia piires üht-teist kokku sobitada, mis on üheks väga positiivseks aspektiks.


Maagia osas on jagatud kõik loitsud kuude rühma: Life Magic, mis ravib ja kaitseb; viimase vastand Death Magic, mis imeb elujõudu ning elustab surnuid; Chaos Magic, mis moonutab oma alluvaid ning suunab hävitavaid energiaid; Nature Magic, mis suudab isegi ilma vaenlase vastu panna töötama; Sorcery Magic, mis allutab oma tahtele isegi õhu, püüdes kukutada teisi maagia vorme; ning Arcane Magic, mis on üldine koolkond ning kõigile kättesaadav.



momrev02Erinevaid rasse on mängus 14. Kõigil neil on erinevad puudused ning tugevad küljed. Samuti on mõndadel rassidel osad ehitised keelatud. Sisalikrahvas võib vabalt liikuda igasususes vees ning seega ei vaja nad üldse mittemingisuguseid laevu. Päkapikud aga, kes ei ole meresõiduga kunagi hiilanud, peavad vajaduse korral läbi ajama mingite algeliste parvedega. Samuti ei ole päkapikud väga osavad ratsutama, mistõttu ei ole päkapike linnas võimalik talle rajada. Vastukaaluks sellele aga on nad teada-tuntud meistrimehed... Nomaadid aga on meistrid hobuste seljast oma vaenlasi noolterahega üle külvama. Kääbikud on hiiglasliku isuga ning seetõttu on sunnitud kasvatama rohkem toitu jne...

Lisaks eelmainitud plussidele miinustele on igal rassil ka siginemisvõime. Barbarid paljunevad nagu nugised jooksuajal, kasvatades linnu imekiirelt, suurendades sellega sissetulekut ja toodangut. Päkapikud, trollid, ning mõlemat tüüpi haldjad on aga häbelikud ega vihja suguühtele isegi pimedas teki all ka pärast viiekümne-aastast abielu. Huvitaval kombel on orkid samuti karjääri-loomadeks tehtud, kes väga kärmelt järglasi ei vorbi...

momrev03Mäng algab ühe pisikese külaga valitud rassist ja kahe üksusega. Edasi tuleb hakata avastama, asustama, arenema ning vallutama. Kaart on täis pikitud igasuguseid kollide pesasid, vanu varemeid ja igat sorti maagiakände. Mõndade eest tuleb võidelda, mõned saab niisamuti kätte. Samuti on väga mitmekülgne maastik, hõlmates nii kõrbeid, mägesid, metsi ning soid. Igaühel neist on erinevad omadused. Mõned annavad boonust toodangule, mõned talupidamisele. Samuti dikteerib maastik linna maksimaalse populatsiooni. Üldiselt lubavad jõed areneda linnadel kõige kaugemale, kuid mul on salajane kahtlus, et see oleneb rassist... Näiteks arenes minu üksikule künkale rajatud päkapikkude linn Erebor väga jõudsalt, jõudes ette isegi väga kaua aega tagasi rajatud pealinnast, kuigi tema mõjualas ei olnud jõgesid.


Lisaks on kaardile kantud ka kõiksugused ressursid: süsi, raud, hõbe, teemantid, mingi alrauni sarnane maagiline taimeke jne. Niisutusvõrgustikke küll kaevata ei saa, kuid ehitusmeestega teede rajamine on täiesti võimalik. Seda muidugi vaid osade rasside puhul - haldjad näiteks on liialt peened, et enda käsi raske tööga rakku ajada. Seevastu päkapikest töölised teevad sulle korraliku tee väga kärmelt valmis.


mom3Kuigi mängija alustab valitud rassist, ei ole üldsegi tähtis, et ta vaid selle rassiga mängiks. Kohe alguses haldjate poolt vallutatud orkide küla võib areneda hoopis kiiremini ning mängija võib edaspidi pidada lahinguid vaid orkide armeede eesotsas, jättes hädised haldjad ikka veel kondoome leiutama. Samuti ei teki mingit moraali- ega eetikaprobleemi, kui vallutatud külad omapäi jätta. Osad elanikud ei ole küll mõnda aega rahul, kuid mässu ei julge keegi tõsta. Ka ei ole muret kõrg- ning pimedusehaldjate kokkutõstmisel - vajadusel saavad need kaks üksteist vihkavat surematut rassi väga hästi läbi, mängides vabadel hetkedel pokkerit või muid ringmänge.


Sarnaselt Civ'ile on ka selles mängus kõvasti avastamist, kuid siin ei tegeleta mitte erinevate tehnoloogiate, vaid loitsudega. Mängu algul saab valida vastavalt valitud oskustele oma baasloitsud, mis karjääri alustaval maagil koolivihikusse olid kirjutatud, kuid võimsamate loitsude teadasaamiseks tuleb väledalt hakata tegelema maagia uurimisega, kuna see võib nii mõnigi kord lahingus määravaks osutuda... Maagiapaneelis on kolm liugurit, mis on üksteisest sõltuvad nagu Arkhami oskused. Esimene dikteerib, palju mana käigu jooksul tekib, teine, kui kiirelt uurimusi teostatakse ning kolmas väljendab maagi oskust, mis lubab lausuda loitse võimsamalt. Loitse on üldiselt igas maagia koolkonnas üpriski palju. Võimsaim ehk nn. Viimsepäeva loits on Spell of Mastery või kõigi-loitsude-ema, mille lausumine on teine võimalus võiduks. Selleni jõudmine on aga vaevarikas ning aeganõudev...


momrev04Linnavaade näitab ära elanike arvu, põllumajandussaaduste, toodangu, maksude, maagia ning uurimiste laekumise linnas. Paremal üleva servas on toodud linna kaart ümbritsevate aladega, keskel linnas paiknevad üksused ning all hetkeline ehitustegevus, kaubandus, või immigratsioon. Kuigi iga rassi linnake näeb kaardi peal välja samasugune ning kõik ehitatavad majad on sarnased, on linnaelanike hüttidega väheke vaeva nähtud ning tehtud neid kolme eri sorti. Haldjad elavad puude otsa ehitatud osmikutes, sisalikud, trollid ja muud elajad oma savist potikujulistes onnides ning ülejäänud on endale pähe võtnud siiski normaalne majake püstitada.


lahingLahing toimub pisut erinevalt Civ'i võidad/kaotad taplemisele. Mängija saab ise juhtida oma vägesid vaenlase vastu või piirata vastase linna. Kuna koos saab liikuda kuni 9 üksust, on ka maksimaalne lahingust osavõtvate vägede arv 18 (9+9). Sarnaselt Warhammerile ei oska vibumehed lähivõitluses mitte halligi teha ning võivad ühe löögi peale otsad anda. Samas on nad väga tugevad kaugemalt, kuigi tihtilugu ebatäpsed. Eriti võimas, kuid ebatäpne, on päkapikkude aurukahur (steam cannon), mis oma puudustesthoolimata mulle meeldima hakkas. Lisaks meeste juhtimisele saab mängija ka loitsida, tugevdades oma üksusi või nõrgendades vaenlase omi.


heroVeel üheks erinevuseks Civ'ist on MOM'is kangelased, keda mängija aeg-ajalt värvata saab. Enda teenuseid pakkuvate kangelaste hulk ja nende kogemus/võimsus oleneb mängija reputatsioonist, mida saab koguda linnade vallutamisel ning loitsudega. Kangelased on üksused, nagu kõik teisedki, kuid lihtsalt piisava kogemuse juures natu võimsamad ning neil on jõhkramad eriomadused... Kangelasi saab kutsuda enda juurde ka loitsudega, kuid need on üpriski kallid ning võtavad palju aega. Ning isegi siis ei ole kindel, kas ennast pakkuv seikleja on üldse midagi väärt või mitte. Sobivat tegelast otsides, olen sama loitsu lausunud oma kolm-neli korda järjest. Ja looda sa, et kangelase mittesobivuse korral sa oma manapunktid tagasi saad - näidatakse vaid keskmist ning lastakse jalga...



mom2Kuigi mäng on tõesti mõnus ning selle aja kohta vinge graafikaga, on tal ka mõningaid tugevaid miinuseid, mis mind on painama hakanud:
1) Mäng on algul huvitav, kuid tüütab peatselt ära, kuna midagi ei ole teha. Uued linnad, mida sa vallutad või asustad arenevad kõik samade ehitiste prioriteet-skeemis. Viimaks kulub rohkem aega nupu "Next Turn" vajutamiseks, kui vägede liigutamiseks või millegi ehitamiseks.
2) Kuigi mängu nimi on Master of Magic, ei ole maagiaga tegelemine mängu võitmiseks absoluutselt vajalik. Kui Civ'is oli kartus, et Panzerid su kaarikutest üle sõidavad, mis sundis sind teadust võimalikult kiirelt pushima, siis MOM'is ei ole strateegiline tegevus kaardil ning loitsude uurimine absoluutselt mitte mingis seoses.
3) Diplomaatia sakib täiega. AI on üldiselt väga vilets ega suuda korralikult läbi mõelda mitte ühtegi käiku. Sa võid oma jõhkra armeega pool mängust vastase pealinna lähedal istuda, märkamata mitte mingit märki mobilisatsioonist või vägede värbamisest...

agewond1Sarnaselt paljudele selle ajastu mängudele, on MOM eeskuju näidanud paljudele järglastele. Kõige enam on šnitti võtnud ilmselt Age of Wonders (mis on muide väga hea mäng), kuid omad mõjutused on ka Warlord'is ning võib ka öelda, et Heroes'e seerial. Ning kuigi mängu järglased on paljus mõttes täiustatumad, ei saa me üle ega mööda nende ühisest esiisast... Isegi, kui tal on palju puudusi!


Köitev, kuid viimaks tüütav.



Mäng on internetist täiesti tasuta saadaval - st. ilma piraatluseta.
Master of Magic Wiki
Kokkuvõttes negatiivne arvustus
Mängu eeldatavasti 2010 välja tulev järglane
Master of Magic abandonia

No comments:

Post a Comment