Leidja

Tuesday, February 2, 2010

Constructor (1997)

Platvorm: Rohkem playstationi peal ja natuke PC-ga. Kurat neid nõudeid teab, pentium mingi 1 vist, suurus kümnetes megades ja mis need 97. aasta graafikakaardi ja muu standardid olla võisid.

Ka Constructori mängimise kõrgaeg jäi aega 8-9 aastat tagasi, kuid mälestusi jäi selle väärt mängu taga koogutamisest küll ilusaid ja nõnda kõlbab tast kindlasti nõnda ka õige mitu aastat hiljem kirjutada.

constructor2



Kuskil "Cinema" ajakirja tutvustuses nuputati selle üle, mis ainete all selle strateegiamängu tegijad mängu luues olid ja selline tutvustus on alati paljulubav ning annab põhjust loota meeldejäävat mänguelamust. Mõni aeg pärast nimet tutvustuse lugemist sattuski mäng playstationi plaadil ka mulle kätte.

Alguses võttis öö ja mütsi jagamine üksjagu aega, et ikka mis, kes, kus ja peamiselt - kuidas ning kuhu vajutades, kuid kui asi edenema hakkas, siis oli küll väärtust ja mängitavust kuhjaga.

constructor



Eks need linnaplaneerimis- ja majandusstrateegiad ole, kuidas nad on, kuid siin mängus on konkurentidele keeramine piisavalt tähtsal kohal, et seda paigutada žanrilt sõjastrateegiale lähemale kui mõnda simcity't.

Mängija käsutuses on ehitusfirma ja mänguala on mitme rajooni suurune. Mängija peab hakkama ehitama ja omale rajoone juurde ostma, samas kui mänguväljakul on tõenäoliselt veel mõni ehitusfirma, kes hakkab peagi sulle keerama ja kellele pead sina vastu keerama, et hakkama saada.

constructor4



Esialgu tuleb panna püsti puidutöötluskodasid ja tsemendivabrikuid, et lisaks rahale muud vajalikud ressursid olemas oleks. Edasi on tarvis juba püstitada elamuid, muuta need üürnikele meeldivaks ja panna sinna üürnikud sisse. Nagu saad asja arenedes uhkemaid maju ehitada, nõnda saad sa ka rikkamaid ja järk-järgult kõrgemaid üürnikke. Alguses on valida vaid paar tüüpi trailer-trash perekonda, teise järgu üürnikeks pakutakse juba hipiperekonda või anarhistiperekonda ja viimaks on päris luksusvillade rahvast võimalik üürnikuks võtta, kuid, et oleks ka luksusvillasid, kuhu neid sisse panna. Kõigil üürnikutüüpidel on mingid nõudmised ja arusaamad asjadest, mis keerab nõrgema närviga mängijal ehk viimaks vindi üle kui nad oma spetsnõudmistega muudkui vinguvad. Küll ei meeldi neile prussakad või see, et veevärk ei pea või et maja põleb.

hipipere



Hipisid ja anarhiste kõrvuti elama panna ei tasu, sest hipid tahavad saada majale ümber ilusat rohelist hekki, kus saaksid oravad sees ringi kepsutada ja linnud-lomad mängida. Anarhistidele hakkab aga kohe naabermaja hekk närvidele käima ja nood nõuavad, et sa üüri madalamaks laseks või muidu nad kutsuvad oma mootorsaega sõbra, kes saeb selle hipide näruse heki maha. Kui sa üüri mõne aja jooksul alla ei lase, siis ongi ka mootorsaega sõber kohal ja hakib hipide uhket hekki. Erinõdmisi on ka rikkamatel üürnikel ja tavaliselt rohkem kui säästuüürnikel. Küll tahavad aeda purskkaeve, küll käib närvidele kui sa nende maja mõne vabriku või odava retsideviste täis üürimaja kõrvale paned. Ühed vanainimesed kipuvad kohe vinguma kui läheduses on mänguväljak, et seal mingid lapsed pidevalt ringi sagivad.

725317-6728_boxshot_constructor



Lisaks vabrikutele ja üürimajadele saab/tuleb püsti panna ka päris mitu ühiskondlikult tarvilikku hoonet või muud arhitektuurilist kaadervärki ja siis on ka hoonete tüüp, mis spetsiaalselt mõeldud konkurentidele keeramiseks - majad, mis sisaldavad eriti närvidele käivat rahvast, keda siis vastasele kaela loopida ja nii tihti kui võimalik. Aga võtame siiski järjekorras - ühiskondlikult tähtsad ehitised. Sinna alla käivad poed, haigla, politseijaoskond, park, surnuaed ja mafia peakorter.

const9



Mafia peakorter on üks tähtis hoone ja ilma selleta üks elamurajoon kaua edukalt ei funktsioneeri ning see on küll tarvis üpris varsti püsti panna. Selle majaga saad sa oma valdusesse kohe gängstereid ja neid saab hiljem juurde osta. Gängsterid saavad ka järk-järgult võimsamaid relvi. Esialgu on nuga, siis püstol, edasi auomaat ja hiljem tulid vist mingid võimsamad asjad ka nagu raketiheitjad ja laserrelvad, kuid seda täpselt ei mäleta ja sinnamaale tihti ei jõudnud. Constructor ei ole nimelt mingi kerge mäng, mida õnneliku lõpuni mängida.

Gängster on üks põhiline löögiüksus mängus, mida füüsiliselt kellelegi kallale saata. Kuni gängsterit ei ole, täidab seda rolli ehituskaader - kui tarvis kellelegi molli kütta, siis võta vaid ühendust ühe oma töödejuhatajaga, kes ajab siis kohe kõik talle alluvad maalrid, viimistlejad, kellu- ja kirkaoperaatorid ja tsemendivabriku liinitöölised kokku ning läheb teeb asja ära. Neil on aga vaid paljad rusikad ja võib-olla ka mõned labidad, mida kasutada, samas kui gängster automaadiga on juba hoopis teise taseme mees, rääkimata ta kahtlemata suurest veenmisjõust.

const8



Mafiaga oli ka mingi katuse pakkumise teema, kuid sellest ei mäleta ma küll suurt midagi. Kui laenu saab mängus võtta ka pangalt, siis mafialt saab laenu rohem. Kui aga pangalaenu tähtaegu saad sa sujuvalt üle lasta, siis mafialaenu tähtaegadest kui kinni ei pea, on märksa rohkem persses. Mafia hakkab helikopteritega su maju minema viima ja muid sigadusi tegema.Ühesõnaga - sa ei taha mafialaenu üle lasta.

constructor-1




Tähtis on tegelikult ka politseijaoskond ja kui on piisavalt kaadrit politseis tööl, siis saab panna kõik oma kvartalid ükshaaval patrulli alla. Ment jätab kõik su enda pätid, kaabakad, vargad ja gängsterid rahule, kuid kui mõni konkurendi käsilane su aladele luusima tuleb, siis pistab kinni. Kui politseijaama enam vange ei mahu siis on kasulik ka vangla ehitada.

constructor



Üks ägedamaid majatüüpe on aga siiski need hooned, mis sisaldavad tõelist nuhtlust, mida konkurendile turja saata ja selle majade tüübi all on hooneid mängija rõõmuks päris mitu. On vargamaja, kust saab saata murdvarga vastasele kas peahoonest raha või vabrikutest ja tootmisehitistest muid ressursse ja kaupa võtma. Kõik, mille varas edukalt sisse vehib, saad sa endale. On hipiuberik, kus elab üks aktiivne hipi (mitte ajada segamini hipidest üürnikutüübiga). Hipit saab saata protesteerima konkurendi loodust saastavate tehaste ette nii, et seal töö seisma jääb, hipit saab saata elama mõnda konkurendi üürimajja, mis tol hetkel tühi ja üürilisteta on ja hipi saab panna konkurendi tänavatel püsti suure hipipeo, kuhu siis kõik läheduses olevad üksused muusikat kuulama ja savu tõmbama tulevad, olgu need gängsterid, ehituskaader, üürnikud või nahkmaskis mootorsaega maniakk.

const-1




Järgmiseks on kuritegelik torujüri Mr. Fixit, keda saab saata konkurendi hoonetesse suuremat kahju tegema - mees läheb keerab gaasi või veekraani lahti ja kui konkurent piisavalt kiiresti jaole ei saa, siis lendab kas maja õhku või uputab varsti üks maja ja seda ümbritsev aed ja sealt edasi ehk kaks maja, kuni terve kvartal uputab. Mr. Fixit toob vastasele suurema ulatusega kahju, kuid eks teistel kaabakatel on ka oma tugevaid külgi. Saab püsti panna biker bari, kus elab nahkmaskis maniakk mootorsaega. Seda meest saab põhiliselt saata asju katki saagima, nagu majade aiad või maja ise. Kummalisel kombel teda inimesi killima saata ei saa, kuid rünnaku korral enesekaiteks virutab ta küll ründajale mootorsaega.

Constructor-pc



Püsti saab panna ka skinheadide redutamisurka, kus sul on sees kari skinheade. Skinheadid saad sa saata kas vastase tänavatele laamendama, mõne üürniku aeda märatsema nõnda kauaks, et üürnikud välja kolivad või saab nad saata pesitsema mõnda tühja üürimajja. Skinheadidel on ka see pluss, et neid on terve gäng ja politsei peab hakkama neid ükshaaval kinni panema, mis võtab palju ruumi nii politseijaamas kui vanglas ja nõnda hakkavad mõned su pätid välja putkama ja ehk mõni skin lukutaha ei mahugi.

parandaja gängster mrfixit ment maniakk banker mafia zombi



Veel on mingi tsirkusehoone, kus elab kloun, kes meelitab vist mingeid lapsi enda juurde või mida kuradit ta teeb, ma täpselt ei mäleta, sest teda palju ei kasutanud, kuid kummitav maja on juba märksa ägedam hoone. Kummituse saad sa saata mõnda vastase majja kummitama, saata mõne mistahes inimese sisse, saades ta nõnda enda kontrolli alla või saab kummitusega surnuaiale saates korraldada vastase aladel zombiepideemia. Zombisid on tõesti üksjagu ja need ajavad kogu konkurendi politseisüsteemi lühisesse, see on praktiliselt garanteeritud. Ment hakkab ükshaaval zombisid kinni võtma, keda tekib aina juurde, vangla saab ülerahvastatud ja sa saad oma kaabakatega teha ta aladel, mida tahad põhimõtteliselt.

pic1 pic3 pic4


hipi kloun grumpyoldman töödejuhataja



Politsei, ehitajaskond ja veel paar asutust vajavad mängus kaadrit ja kaadrit saab juurde üürnikelt, kelle puhul saad ise valida, kas nad maksavad üüri või hakkavad sulle kaadrit sigima. Eks mõni paar ole viljakam kui teine ja mõni maksab rohkem ja kasulikum on hoida raha sisse toomas - seda saab juba ise vaadata.

constructor4



Tähtis on ka majades hoida teatud hügieenitaset ja hiljem läheb üsna mitut remondimees/tuletõrjujat tarvis, kes hakkavad siis majast majja käima, remontima, tuld kustutama ja putukatõrjet tegema. Kui hügieen linnas käib alla, siis hakkavad sigima inimesesuurused püromaanidest mutantprussakad, kes käivad seejärel majast majja ja hakkavad tulekahjusid süütama. Prussakad on mõõdult ja põhivormilt sama suured ja sama kujuga kui muud inimüksused ja käivad kahel jalal. Prussakatele ühtegi löögiüksust peale saata ei saa, kuid üks kord õnnestus inimsuurune prussakas kogemata ära tappa nõnda, et tänaval käis suurem peksmine, kuhu olid vist segatud umbes kuueliikmeline kamp ehitajaid või skinheadid ja kes kurat veel ning prussakas kõndis mööda, kisti ka möllu sisse, sai õige mitu hoopi sisse ja sai nuga ning suri ära.

const10



Prussakad alluvad ka hipipidudele. Kui sa sead vastase tänavatele hipipeo ja seal läheduses kondab üks püromaanist hiidprussakas just ühest hoonest teise, et seda põlema panna, siis ta tuleb ka ja hakkab muusika taktis jalga keerutama koos kõigi torujüride, gängsterite ja linnaametnikega, kes seal peaks parajasti koos olema. Hipipidudele alluvad ka zombid kui jämmimispaiga lähedal on mõni surnuaed, kus sa oled just zombiepideemia püsti pannud.

const81



Mängus ei ole autosid mingil põhjusel, kuid noh, pole vaja ka. On inimesed ja muud jalalkäivad tegelased, keda ei saa päris inimesteks nimetada ning ainukesed sõidukid on helikopterid, millega mendid vange kinni võtavad ja millega mafia võla mittetasumise korral maju ära viib. Aedadesse saab paigaldada ka koerakuute, mis pakuvad mõne häda vastu kerget kaitset. Kindlam on aga kui on politseipatrullid ja kogu aeg mõni automaadiga gängster reageerimisvalmis, sest ehitusüksuseid ei saa pidevalt mõne ehitustöö pealt ära ka võtta - kiirreageerimisgängster on märksa tõhusam.

const5



Ja süvenemist on üksjagu. Kui üksused selged, siis saab neid juba kombineerima hakata ja tekib ikka uusi olukordi ja uusi võimalusi avastad siit ja sealt. Näiteks kui sa maja maha müüd, siis saadetakse üks linnavalitsuse ametnik seda õhku laskma. Alles üsna hilja avastasin, et sellele linnaametnikule saab gängsteri või oma töölised kallale saata ja ta surnuks peksta enne kui ta selle maja õhku laseb. Nad saadavad mingi aja pärast küll uue ametniku, kuid seda saab korduvalt teha ja nõnda maja mahamüümisest saad raha kätte, kuid võid seda veel üksjagu aega alles hoida.

constructor-h



Tegelaste omavahel kombineerimine võib anda täiesti erinevaid tulemusi. Oli mul kaks mr. Fixitit, keda saatsin muudkui vastase majadel gaasi ja kraane lahti keerama, et eriti suurt kahju tekitada. Siis aga pani konkurent mu pättidest õige häirituna politseipatrullid tänavatele üles. Saatsin siis ühe mr. Fixiti mingisse teise majja gaasi lahti keerama ja teise mr. Fixiti politseijaoskonda gaasi lahti keerama. Teadsin küll, et ment läheb esimest mr. Fixitit krabama ja ehk sel ajal teine jõuab politseijaoskonnas gaasi lahti keerata. Esimene püütigi aga kinni ja sealt läks asi käest ära, sest mees viidi politseijaoskonda ja mitte vanglasse ja kui teine mr. Fixit oli gaasi lahti keeranud ja kiirustas kodu poole, siis püüdis ment tagantjärgi selle ka kinni ja viis sinna samasse jaoskonda. Muidu oleks nad mingi aja vangis kinni istunud ja siis vabaks saanud, kuid lõpuks lendasid mõlemad mu mr. Fixitid koos politseijaoskonnaga õhku ja ma pidin vastase pedereerimiseks midagi uut välja mõtlema.

Constructor_3



Mässamist on palju, kuid eks ta raske mäng on võita arvuti vastu mängides. Vastased võid ära hävitada küll, kuid seda tehes jääb kõik muu soiku, üürnikud muudkui vinguvad, lased neil üüri alla, kuid kolivad ikka minema, ressursid saavad otsa, raha juurde ei tule, ei jaksa maksta või pole piisavalt töölisi, et majadele soliidse tasemeni siseviimistlust teha, püromaanprussakad on igal pool ja siis tuleb pankrott.

Constructor on tänaseks abandonware ja seda võib internetist ühest-teisest kohast (näiteks siit) omale legaalselt tasuta tõmmata. Suurust on lahtipakitud mängul oma 60 mega, kuid kindlasti on enne windows xp või vista peal tööle saamist tarvis teha selliseid imevigureid, patchide installimist ja salaloitsude peale lugemist, et enne kui peamenüüd näha jõuad, pood end hiirejuhtmega üles.

8/10


Wikipedia / Veel üks leht / Gameplay



Õppevideo, kuidas oma töölistega linnavalitsuse missiooni täitmiseks konkurendi probleemne üürnik läbi peksta:



Mängu algusvideo ja halb ning hea lõpp. (Head lõppu olen vist ühe korra oma silmaga näinud, kuid siis läksid käiku ka kõik cheatid, mida kuskilt leida õnnestus.):




Constructor 2 ehk "Street Wars - Constructor Underworld":


Street Wars Constructor Underworld

1 comment:

  1. Gaad deem ma pean selle endale uuesti sikutama. See on ajaloo parim strateegia.

    ReplyDelete