Leidja

Friday, February 8, 2013

Age Of Wonders 2: Shadow Magic



Kuna läinud nädalal hõigati välja, et  tegemisel ja tulemisel on AoW3, siis pidasin vajalikuks inimkonnale meelde tuletada, et mis asi on-oli üldse Age Of Wonders 2.

Kuna ma ei mäleta mis oli AoW2'es ja mis tuli alles Shadow Magicus siis otsustas minu isa kõige suurema mälupuudega poeg minna lihtsamat teed pidi ning kirjutada kiirülevaade AoW2'e standalone expansionist nimega Shadow Magic.




Misasi siis..

AoW2:SM kuulub samasse Fantasy-TBS gruppi, mida asustavad veel HoMM, Disciples'i ja ammusurnud Warlordside seeriad.

Olgu, et mitte Sõjapealike tegijate vastu ülekohtune olla, siis mainin, et tänu publitsäride ja/või devede ennastsalgavatele pingutustele on ka HoMM'i ja Disciples'i seeriate viimased osad olnud midagi, millest kultuurses seltskonnas pole viisakas rääkida. Vähemalt mitte oma meelestatuse ilmestamiseks vaipa närimata või kohustuliku rusikaraputuseta.
AoW'd pidasin ma, aga mõistetamatutel põhjustel mahakantud seeriaks ning seetõttu oli kolmanda osa väljakuulutamine minu jaoks kui välk selgest taevast.


Misasi siis lähemalt

Shadow Magicut eristab ülejäänud liigikaaslastest juba see, et põhirõhk on pandud maagiale.
Mängus on kokku kaks ressursi - mana ja otseloomulikult guld.
Ka ressursiallikaid on sellest lähtuvalt kahte tüüpi, ehk siis gulditootvad kaevandused/kõrtsid ja mana eritavad noded ning tähtsamad neist on viimased.
Nimelt, lisaks mana juurdevoolule, mida saab kasutada peavõluri skillide ja loitsude aretamiseks, laiendavad nad ka  Domain'i.
Domeen on aga see piirkond, mille piirides sinu pealinnas istuv maag loitsida saab. Eeldusel, et ta ikka istub linnas, mitte ei kaputa mööda kaarti ringi.
Viimane variant on ka iseenesest optsioon, aga...kui ta on linnas, siis suudab ta loitsida kogu domeeni piirides.
Kuskil sõdalaste eesotsas kaputades piirneb tema loitsuulatus, aga ainult iseenda vahetu lähedusega.
Seega on mõistlikum hoida peamees torni lukustatuna ning kasutada armeede liigutamiseks herosi.
Mitte, et linnast palgatavad või mujalt sfääridest esilemanatavad sõdalaskollid või kollsõdalased ise ringi liikuda ei oskaks, aga...vägilasega eesotsas on ägedam.


Exploration map

...on nagu ikka.
Seda ehivad juba mainitud kaevandused, Questgiverid, tuhnimiskohad ( Koopad, iidsed varemed jne), neutraalsed ja vaenulikud linnad ning muu asjasse puutuv.
Tasandeid on kolm -  maapealne, maalaune ning Varjumaailm. Igaühel neist omad eriomased head ja vead.

Vajalikku lisadünaamikat lisab mängu, aga Exploration mapi ja Combat-mapi omavaheline seotus, mille headusest või isegi vajalikkusest HoMMi tegijad siiani aru pole saanud...kahjuks.
Näitena, et kui kuskil iidse templi varemetes madistamine väga pikale venib, siis tüütab see ära maapõues pikutavad zombied ning käikhaaval hakkab neid aina rohkem pinnale ronima...Ja nagu arvata pole nad üldse sõbralikud.
Teise näitena võib tuua Necromantidest vägilaste passiivse erioskuse, muuta tuhastatud maaks kõik mida jalatald puudutab. Nn. Surnud maapinnal võitlemine tagab, aga Surma-sfääri kuuluvate loitsude parema toimimise lahingus.
Exploration mapil ringukerdamist saab soodustada ka erinevate aparaatidega. Näiteks aurutank või õhupall. Esimene neist on ka lahingutes üsna oluline lisajõud - põmst parema liikumisvõime ja armoriga kahur ning näiteks väravate või müüride purustamisel asendamatu relv.



Sina, ehk peavõlur ja su alluvad, ehk muud.

Nii peavõluril kui ka vägimeestel on loomulikult ka arenguvõimalus. Campaign games on su peavõlur juba Camp-story'le  vastav, aga üksikkaarti mängides koostad sa peavõluri ise.
Alustuseks valid muidugi
Lõusta, nime, keebivärvi.

Rassi ja valikus on päkkarid, goblinid, libasurnud, mingid-maagilised-peletised, orkid, sünkhaldjad jne.... ( Kokku 15)
Alluvate rassilise kuuluvuse - soovitav oleks pöörata tähelepanu rassidevahelistele suhetele. N: Necro võlur tekitab haldjatest alluvates tõsise moraalilanguse ning sellest tulenevalt elanike massilise väljarännu linnadest (= Income langeb).
Lemmik maagiasfääri: Maa, Õhk, Surm, Elu jne. (Kokku 7)
Ja lõpetuseks kaks traitsi, mis sõdimisele, loitsimisele või majandamisele abistavalt mõjuvad.

Herodega majandamine on antud žanri parim.
Esiteks löövad nad lahingus kaasa nagu HoMMIV's või Disciples'is ja teiseks saavad nad expi ainult isiklikult tapetud vaenlaste pealt.
Viimasest tulenevalt on nende areng aeglasem ning nad ei muutu ülikiirelt pidurdamatuteks tapamasinateks nagu näiteks HoMM4's. 
Kui ikka kõrgema leveli hero vaenlase kahuri ette satub ning kahurikuuliga makku saab, siis on ta kõks pikali ning elluäratamisloits ei pruugi alati anda soovitud tulemusi. Isegi kui see üldse researchitudki on.
Muuseas mainin ära, et expi koguvad ka tavakollid, ainult et nende areng piirdub 2 astmega - veteran ja eliit.

Vägilaste palkamine on AoW's nii parima, kui ka  - olenevalt olukorrast - närviajavama lahendusega samatüüpsete mängude kategoorias.
Nimel ilmuvad nad kohale ise, ilma kutsumata ning see, et kas nad end sinu teenistusse pakuvad, oleneb juba sinu reputatsioonist.
Teiseks peab sul olema palkamiseks vajalik summa kohe lauale laduda, sest üle ühe käigu nad su tööbüroo ukse taga passida ei viitsi.
Hakkavad hoopis omal suval ringi jalutama ja reeglina pahandust tegema - kaevandusi üle võtma, ringijahmerdavaid väiksemaid sõdalagruppe kottima ja noh...pahatsema.
Herod ise on kõigist olemasolevatest rassidest ja jagunevad kolme gruppi - käsivõitleja, skaut ja maag ning kuna need üldmõisted on paaril korral varemgi fantasy lahtrisse kuuluvatest mängudest läbi käinud, siis ei hakka ma neid üksikasjalikumalt lahti seletama.




Lahingud.

Peksmine käib TBS-süsteemil nagu põhimängki ning plussiks teiste sama klassi mängude kõrval on...
Esiteks linnapiiramine, mille olemus on kõvasti täiuslikum kui sõsarseeriates ning teiseks - sõdimise pisianatoomia.
Viimast tutvustava näitena toon, et näiteks lähivõitlusest taganedes on kõigil sind ümbritsevatel paharastidel võimalus sinu pihta üks attack of opportunity virutada ja sama kehtib ka vaenlase nina eest möödajalutamise kohta.
Selline pisike detail, eksole, aga madistamisele lisab see täiesti korraliku taktikalise elemendi.
Linnas istuva peavõluri osalus on umbes sama, mis Herode osalus HoMM2's või HoMM3's.
Juhul kui lahing toimub domeeni piirides, siis saavad nad enda kangelaslikke sõdalasi kas ench-loitsudega rikastada või hoopis vaenlasi ründeloitsudega pilbastada.
Erinevus Herose seeriagaga seisneb veel selles, et su sõdalased ei ole pack'ides (N: 913 hobuinglit), vaid ühte salka saab koondada kuni kümme üksikvõitlejat. Näiteks - kaks vägilast, üks aurutank või õhupall ja seitse erinevat tavakolli.
Lisaks võib ühest lahingust osa võtta kuni...eee...päris mitu väekoondist.



Linnaehitus-majandus

...on selline...klassikaline, ehk žanritruu.
Näitena, et kui Elemental: Fallen Enchantress või Warlock: Master Of The Arcane(Tutvustused by Isa Pjotr) liiguvad rohkem Civilisationi poole, siis Shadow Magicus on linnarendamise rõhuasetus siiski vaenlasele nossuandmise toetamisel, aga mitte vallutamise teel tsivilisatsiooniarenduse edendamisel.

Ehitada on võimalik siis palktara, kivimüüri, võlutorni, barakke ja kaupmeeste gildi, mis siis traditsiooniliselt täiendavad palgatavate üksuste nimekirja või suurendavad ressurside sissevoolu. Mõnedel neist on ka mitu arenguastet.
Lisaks on veel olemas raamatukogu, mis kiirendab researchi ja  Item forge, milles saab raske papi eest vingemaid esemeid valmistada....või siis teleportatsiooniväravad, mis võimaldavad...ah, teate küll mida.




Loitsud-arendus

Sai juba paar korda mainitud sõna research ning seletan siis selle olemuse ka kiirelt lahti.
Noded ja mõned linnaehitised suurendavad sinu mana sissetulekut ning osa manast on võimalik suunata arendusektorisse.
Arendada on võimalik kas skille (samad mis vägilastel) või loitse.
Muuseas, sinu peavõlur alustab ainult kahe-kolme loitsuga märkmikus ning loitsuraamatu paksemaks muutmine on üks mängu prioriteetidest.
Loitsud on kolme tüüpi - enchantement, attack ja global .
Viimased võimaldavad kas raha sissevoolu suurenemist(Golden Age...), Vaenlase linna katku nakatamist (...City Plague...) või ründava vaenuväe teele igausuguste takistuste manamist(...Spike Growth jms).


Olgu...

...aitab küll ja lõpetuseks, et muidu igatepidi vinge mängu "Achilleuse kannaks" on vähemalt siinkirjutaja jaoks liiga veniv ja uimane Campaign game.
Seega - puhtalt Single-Scenariote mängimise ja Hot-Seat' peli, AGA väga kuradima hea peli...

Hindeks: 8/10

Age Of Wonders 2 - Shadow Magic (2003)
Wikipedia : Link
AoW2_Heaven: Link

System Requirements:

Minimum System Requirements:Recommended System Requirements:
CPU:Pentium II 450 MHz processor or equivalentCPU:Pentium II 450 MHz processor or equivalent
RAM:128MBRAM:192MB
VGA:DirectX 8.1 compatible 16MB 3D video cardVGA:DirectX 8.1 compatible 16MB 3D video card
DX:DirectX 8.1DX:DirectX 8.1
OS:Windows 98/ME/2000/XPOS:Windows 98/ME/2000/XP
http://gamesystemrequirements.com/
HDD:Hard Drive Space: 900MBHDD:Hard Drive Space: 900MB
Sound:DirectX 8.1 compatible sound cardSound:DirectX 8.1 compatible sound card
ODD:CD-ROM: 8X SpeedODD:CD-ROM: 8X Speed
Recommended peripheral:Keyboard & Mouse: Microsoft compatible

Pätsatud: GameSystemRequirements.com






7 comments:

  1. Kui random mapi mängida siis on tegemist väga toreda mänguga, mida ikka ja jälle mängida. Tegelikult pean ma ausalt üles tunnistama, et AOW esimene osa meeldib mulle rohkem kui järjed. Antud mängu suurimaks miinuseks on tõesti campain, sest olenemata sellest palju ma olen seda alustanud ei ole mul kunagi jätkunud viitsimist seda lõpuni mängida.

    ReplyDelete
  2. Ma jõudsin mingi campaign'iga suht kaugele või noh...natuke suht kaugele ja esimesest AoW'st ei mäleta ma suurt midagi.

    Üldjoontes on Fantasy-TBS'idega asjad selged:
    Parim Campaign game : Heroes III
    Parim Hot-seat : HoMM V - ToE
    Parim Üksikmängudeks: AoW2
    Ja kõigi eelnevate vahele: Disciples II :)

    Muidugi, ei tasu unustada, et Eador: Masters Of The Broken World tuleb järgmine aasta...

    ReplyDelete
  3. Ja kas kellelgi juhtub sedasinasamust AoW2 ka plaadi või muu andmekandja peal olema :)?
    Vana strateegiahundi hammas läks verele, mängu aastakäik on ahvatlev.

    ReplyDelete
  4. Kusagil on...rõhk sõnal "kusagil" ja karta on, et kuskil Tartus...Seega, ei saa vist aidata.

    ReplyDelete
  5. Tartu om hää, väga hää pakkumine lausa :)

    ReplyDelete
  6. Tartu on hää neh, aga tegelikkuses tähendab see seda, et mul pole isegi sellest vähimat aimu, et millises linnaosas see mul olla võib ....Ma olen kollektsinäärina täiesti läbikukkunud nähtus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muuseas, ma ostsin selle (AoW2: Wizards Throne'i) säästumarketist...2006'l aastal. 59 eeku maksis vist või midagi sellist.
      GoG'is on AoW2: Shadow Magic 9.99...
      Suht ok investeering - imho.

      http://www.gog.com/gamecard/age_of_wonders_shadow_magic

      Delete