Leidja

Friday, June 15, 2012

Arvamus: RPG, ehk kas varjusurmas mänguloom on ärkamas ?


Alustuseks:

Mis asi on RPG, ehk Role-playing game ?

Laiemalt levinud ja äärmiselt vale versioon on see, et RPG on mäng, kus sul on tegelaskuju, kellega sa liigud mingi loo raames ringi ja peksad kõiki, kes ette juhtuvad ja/või vaenulikku nägu teevad.
Peksmist suunavaks jõuks on mängus NPC-d (Non-playable character), kes sulle lihtsalt sihtmärke ette söödavad ja vastuvaidlemist ei võimalda.
Selline versioon siis asjast. Paraku, aga ei ole Role-Play siiski ainult oskuspunktide paikarihtimine. Seda isegi mitte juhul, kui sa saad tänu sellele suurema hulga erinevate animatsioonidega vastaseid tuhastada.

Näidetena: Diablo, World Of Warcraft, Icewind Dale


Ehk siis - mis imelooma see RPG endast siis kujutab

Laias laastus on variante kaks:

Esimeses neist koostab mängija endale karakteri ning suundub läbi selle maailma, milles ekseldes puutub ta kokku erinevate isikute ja nähtustega.
Tema käitumine ja valikud olukordades, millesse ta satub või astub on need, mis mõjutavad mängu käiku.
Kuskil sinu tegelase taidlemise ümber on muidugi ka piirid, aga need ei ole mitte selgelt kägistavad, vaid tajutavad.

Misasi siis: Open-world RPG.

N: Fallout, Arcanum, Baldurs Gate


Teine RPG lahtrisse mahtuv variant on olemaoleva loo ja/või karakteriga rollimäng, kus sul on olemas tegelane ning ettenähtud lugu.
See tähendab, et algus- ja lõppunktid on ettemääratud ja ehkki vahepunktid on kindlaks määratud on sinu tegevuskäikudel selge ja tuntav kaal.
Ehk siis - kõik, mis sa teed, mõjutab su edasist tegevust - ainult, et nii öelda "väiksemas plaanis".

Kindlaksmääratud lõpptulemus ongi sinu läbitud otsuste- ja valikutejada tõttu vähem või rohkem, kuid siiski silmnähtavalt varieeruv.

Misasi siis: Character/Storybased RPG.

N: Mass Effect, Game Of Thrones - The Game, Dragon age

Kui võtta veel näituseks Mount and Blade, siis selle näol on tegemist veel ühe ja äärmiselt hea RPG-variandiga, aga ainult teoorias.
Kõlab ju hästi variant, et peale karakteri ehitamist ootab sind ees maailm, kus pole otseseid tegevusjuhiseid, vaid lihtsalt vaba voli ringimäratsemiseks, eksole ?

Praktikas, aga selline versioon vähemalt Role-play osas arvutimänguna ei tööta, sest sinu ümber oleva tehismaailm jääb lihtsalt tühjaks ja sisutuks ja role-play võimaluste varieeruvus olematuks


Lähme edasi, ehk tagasi:

Mõniteist aastat tagasi algas üks nendest ajajärkudest, kus role-playd kui RPG olulisemat elementi hakati juba tõsiselt RP-mängudes tahaplaanile lükkama.

Lahtiseletatult, siis - et RPG-d hakkasid aina enam ja enam muutuma lihtsalt täiustatud skill-techi ning suurema hulga dialoogidega HnS (Hack and Slash ) mängudeks.


Võtan nüüd hetke aega ja teen asja puust ja punaseks:


Lihtne matemaatika näitab, et kui täheühendist RPG eemaldada tähed R ja P, siis jääb alles ainult G, ehk Game - nõus ?

Lähme edasi ja võtame näiteks, et ristates lehma ja kilpkonna, ei saa me tulemuseks kumbagi ristatavatest.
Müstika eksole, aga ehkki mõlemad on loomad, oleks hüpoteetiliseks tulemuseks ikkagi kilplehm või piimakonn ja enda pojakest ei tunneks kumbki ta geneetilistest vanematest ära.

Kummale loomaliigile selline ristamine kasulik oleks pole võimalik hetkeseisuga öelda , aga...

HnS ja RPG ristamise tulemus on paraku silmaga nähtava ning mõttemeelega puretav.

RPG tänapäeva mõistes ongi lihtsalt RPG-elementidega täiustatud HnS, ehk siis on tegemist mahatõmmatud kvaliteediga RPG-ga, kuna role-play võimalused on jäänud parendamata.

Lihtsalt oli hetk, kus RPG müüs rohkem kui HnS ja....sealt edasi jõudsime tänapäeva, kus RPG müüb endiselt, aga kahjuks juba ainult RPG-varjuna, sest tuletagem korraks veel meelde, et:

Role + Play + Game = RolePlayingGame

Aga !

RPG - Role - Play = Game


Okei, edasi.


Siinkirjutajale on teada, et ajad muutuvad ja asjad arenevad ning ausõna ma tean ka, et see on täiesti loogiline ja puha.
Paraku pole loogiline aga see, et kui RPG tähendab role playing game-i, siis ei pea see sisaldama mittemingitki märkimisväärset role play-d,

Küsikski siinkohal, et: kas kaotatud rollimängu osakaaluga rollimäng on endiselt rollimäng või lihtsalt midagi, mida esitatakse vale nimega ?

Vabandan väga, aga ma lihtsalt ei näe World Of Warcrafti MMORPG ja Fallout 2-e vahel muid RPG-alaseid seoseid, kui see, et mõlemad on G-d ehk Mängud.

Tõsiselt - nüanss, et Diablot tänapäeval RPG-ks nimetataks ei vääna ju fakti, et omal ajal oli tegemist siiski tüüpilise HnS mänguga ja et role-playd pole seal sees endiselt ?


Parima Hns mäng läbi aegade või mitte, aga RPG kui mänguliik on oma olekult siiski hoopis teine kala ja ei tähenda ainult "kohandatud DD3.5 süsteemis" karakterit ning suurema valiku või suunamisvõimalusteta suhtlust NPC-dega.

Eks ta ole

Graafika ja muu visuaalse tilu-lilu peale väljaminek on alati kindlam kui panustada sisule ja nüüd mõniteist aastat hiljem on selline tegevus RPG-mängude maailmas aboluutses enamuses.

Mitte, et siin midagi imestada oleks. Suurfirmadele jääb endiselt ju kohustus mängu paigutatud sajad miljonid tagasi teenida ning seetõttu ei riskita ka olemasolevat mudelit muuta.

Süvenemisvõimetu mass tervitab ju igat uuemat tuleleekide-liblikablästide-helklevat hullumeelsust suure ja kollektiivse hurraga, mõtlemata hetkekski, et tegelikult on kapsaraud sama, ainult, et värvilisem.

RPG kohapealt võib ju isegi öelda, et kapsaraud on olemas, aga kapsaste rautamiseks ei kõlba ta enam ammu, aga see lõppeks selleks.

Õnneks on arvutimängude tegemine muutunud, aga mitte ainult kallimaks, vaid samas ka lihtsamaks ja odavamaks ning aina rohkem ja rohkem hakkab tekkima pisifirmasi, kes lubavad klassikalise, ehk role-play sisladusega RPG varjusurmast uuesti välja tuua.

Mis tegelikult tulemas on, seda näitab ainult aeg, aga lootus, et RPG mängude puhul süvenetakse lõpuks ometi sellesse tõelisesse puudjääki püsib ja tundub, et klaas on täis ning kuskil on tükk jääd murdunud.

Olgem ausad - kui RPG-mängu "suurimaks puuduseks" on arvestatavad, ehkki rahavähesuse tõttu kannatavad visuaalid, siis on see puudus ju RPG seiskohalt vaat-et nullilähedase mõjususastmega, eksole ?

Igastahes aina rohkemate väikefirmade tegevuse ja esilekerkimise peale siinkirjutaja tuleviku RPG-de kujndamisel loodabki.

Näitusena võtan hetkel Cyanide Studiose-i, kes hoolimata liiga süvitsi lähenemise all kannatanud GoT -Genesise nimelise strateegiamänguga põrus, kuid sellest hoolimata sisule, loomingulisusele ning originaalsusele käega ei löönud.

Tulemuseks oli siis viimaste aastate parima role-play osaga RPG, ehk Game Of Thrones - The Game ning eks näis kas sellest saab esimene lehekülgi lappav pääsuke või tuleb Wasteland 2-e või mõne muu sarnase peale lootma jääda.

Igatahes jah - loodan, et tünn on lõhkenud.


2 comments:

  1. Kui mina veel arvutimänge mängisin, siis olid sellised RPG mängud nagu Larry või Space Quest, need nüüdisaja mängud ei saa neile lähedalegi...rollimängu mõttes

    ReplyDelete
  2. Larry ja Space Adventure on paraku klassikalised Adventure mängud ja RPG, kui role-play mänguga polnud neist kummalgi midagi pistmist. :)

    ReplyDelete