Leidja

Friday, April 6, 2012

King Arthur: The Role-playing Wargame (2009)


Ehkki King Arthur 2 ei tekitanud just kuigi positiivseid emotsioone, tuli mul seda klõbistades meelde, et kuskil arvustuses oli mainitud paar positiivset sõna esimese osa kohta.

Kui mäletate siis KA2 haises peamiselt selle poolest, et ta oli nii RPG kui ka strateegimängu kohta liiga kindlatesse piiridesse surutud.
Samas olid suutnud aga Tw-tüüpi, kuid maagiaga rikastatud lahingud minusse piisavalt pisikuid külvata, et igaks juhuks eelkäijaga tutvust teha.



Alustuseks ja üldjoontes, ehk "King Arthur:The..." on:

Punkt1: Sõjamajandus-strateegia, reaalajas toimuvate lahingutega ja käikudena (kevad-suvi-sügis-talv) toimiva ringikaputamisega campaign-mapil.

Punkt2 : Role-play lisandiga, mis väljendub lugu edasiviivate RP-stiilis questidena .

Punkt3 : Mäng, milles on sinu eesmärgiks ühtse kuningriigi rajamine ning ümarlaua ümber rüütlite kogumine. Muuseas, sa kehastad Arturit ennast, aga läbi käsuandva rolli. Kaardil kaputad sa aga ringi mängu jooksul kogutud Ümarlaudlastega.


Campaign Map

Erinevalt oma järeltulija fantasy-maailmast(?) on esimese osa tegevuspaigaks vana hea britannia ning selle liikumisel erilisi piiranguid etteseatud pole.
Tutorial loomulikult välja arvata, aga märgin ära, et esimesel mängimiskorral ei tundugi see tüütu, vaid pigem vaat-et ideaalnäide sellest milline üks õppepeatükk olema peab.
Esimese õppekorra ladususe eest maksad sa muidugi uuesti alustades tüütusega, kuna selle sajaprotsendilist vähelejätmisvõimalust pole, aga see selleks ja hea et niigi läks....

Välimuse kohta võib öelda, et kaardi ja üldse kogu mängu graafikaalane lahendus on ka vastuvõetavam kui teise osa helisev-kilisev joodikuunenägu.
Lisaks, erinevalt teisest osast on esimene jaotatud provintsideks, millest tuleb ka reaalset ja mõistetavat tulu.
Koosnevad nad siis maalahmakast millel on mitmet erinevat tüüpi ehitised ja näidetena, et:

Linnad, kus on võimalik mehi palgata või olemasolevaid koosseise täisarvuliseks tagasi peksta
Teleporterid mis võimaldavad kiiret asukohavahetust.
Kaevandused, mis suurendavad sissetulekut.
Training groundid, millel seistes tiksub armeele-vägimehele mingil arvul expi juurde ja mingid sarnased peenisepikenduse tüüpi asjad veel.

Provintsi enda käsutusse saamiseks on sul vaja loomulikult kõik kolm-neli putkat enda vägimehe või vägimeestega läbi joosta.
Lisaks on mõnedes provintsides ka kindlused, mis avavad võimaluse researchideks.


Ehitamine, seadusandlus ja research

Kui sa oled suutnud lõpuks mõnele kindlusele käpa peale panna, siis avaneb sulle võimalus sinna erinevaid lisaplusse andvaid ehitisi püstitada ning maagiat, seadusandlust ja enda sõjaväge parendavaid projekte algatada ning seaduseid kehtestada.
Maagia research näeb välja paremate loitsude saamist, sõjaväe oma annab võimalusi enda meeste ägedamaks treimist ning seaduste väljatöötamine annab siis võimaluse neid kasutada.

Seadused on oma olemasolult nagu ikka, ehk siis igaüks neist annab peale käikulaskmist midagi millelegi juurde ja võtab vastutasuks teisalt miskit ära.
Näitena on seadus, mis paisutab maksudest laekuvat tulu, kärpides samal ajal kaevandamisest laekuvaid summasi jne.

Igatahes jah, ei mingit nõmedat military või mis iganes progressi ja sinu sissetulekud ei piirdu ainult quest awardidega nagu teises osas,


Majandus

Resursse on KA-s kaks - toit ja guld.
Sinu sissetulekud jagunevad peamiselt kaheks - provintsidest saadav tulu ja questide täitmisest saadud summad.
Väljaminekuks on muidugi peamiselt sõjaväe ülalpidmiskulud, aga üsna suured hunnikud toitu ja guldi tuleb loovutada ka researchimiseks ja questide tätmisele.


Questid

Mingil hetkel sajab taevast maakamarale mingi ürik, millele kirjutatud read sisaldavad endas ülesannet, mis on siis seotud kas põhilooga, tähistab mingit sündmust või on alustab mingit uut kõrvaliini.
Samuti jagunevad questid kolmeks, ehks siis ühed mis lõppevad lahinguga, teised, milles on võimalik ka vägivaldne lahendus ja kolmandad, mis on puhtalt teksti baasil.

Questidest langeb siis nendes osalenud herole ekspi ja muud pudi-padi nagu artefaktid/ressursid.
Lisaks suunavad need sinu olemust Morality Chartil.


Morality Chart

On kujutatud kordinaatteljestikuna, mille x- teljel on Christianity ja Old Faith ning y-teljel Tyrant ja Rightful.

Sinu paiknemist sellel, ehk sinu olemust mõjutab sinu poolt vastuvõetud otsused questides või erinevates random eventides.
Ma ei pea vast üksikasjalikult lahti seletama, et türannina armastatakse sind vähem kui õiglase valitsejana ning vanausu pooldajana võid sa kristlaste toetusest suu puhtaks pühkida.

Muidugi on võimalik püsida ka kindlal keskteel, aga radikaalsusega saavutatud lisanänn milleks on loitsud, eriüksused ja sinu kuningriigi eluolu mõjutavad boonused on tunduvalt asisemad.

Rüütlid, ehk vägimehed.

Nagu ikka on nad need kes löövad madinaid, saavad ekspi, riputavad endale artefakte kaela, muutuvad pädevamaks ja sõjaväe pealikuks määratud hero mõjub ka sõdalaste võitlusvõimele tänu, vastavatele primary-secondary skillidele.
Lisaks skillidele on neil ka erinevad iseloomuomadused(traitsid), millest jälle - mõned annavad ja mõned võtavad.
Traitsidega seoses toon hetkel välja veel Loyalty, ehk siis kui näiteks sinu paiknemine Morality Charty-l ei lähe kokku nende usulis-poliitiliste tõekspidamistega, siis nende lojaalsus tasapisi langeb.
Selle tõstmiseks võib nad näiteks määrata lääniisandateks mõnda enda valduses olevasse provintsi ja siinkohal tulevadki mängu traitsid, mis võivad suurendada näiteks provintsist laekuvat sissetulekut, sealse elanikonna rahuolu, tervist ja/või lojaalsust või siis seda hoopis mõnuga maha võtta.
Ehk siis, kiireks loyalty boostiks hea, aga pikemas perspektiivis võib majandusele paraja põntsu panna.
Seetõttu on ustavuse kasvatamaiseks targem kasutada aadlineide, kes mängu käigus sinu lähedusse ilmuvad ja kelle kasutegur tuleb esile neid mõne enda vägimehega altari ette kupatades.
Esiteks kasvab pealesunnitud abielu tõttu, selle all kannatava rüütli lojaalsus ja teiseks on ka aadlineidistel omad traitsid, mis lisanduvad peale abiellumist abikaasa omadele.

Ehk siis - Choose wisely, nagu mujal maailmas öeldakse.

Plussina mainin veel, et näiteks erinevalt TW-st on sul ise võimalik oma vägilasele ihukaitsesalk valida.


Lahingud

On nagu Total Warides ainult, et kvaliteet jääb alla ja ehkki loitsimisvõimalus ja kontrollpunktide süsteem kahandavad seda vahet märgatavalt, on madistamise kohapealt ka eismene osa pigem vaese mehe total war kui midagi enneolematut.
Näitena kasvõi meestepaigutus milel ebamugavus tuleb naeruväärsetest põhjustest ja ehkki on häid funktsioone, mille puudumise all TW-seeria kuni Shogun2-ni kannatas või kannatab siiani, jäävad nad siiski Totaalsele Sõjale alla.

Kindla plussina võiks mainida seda, et hiirega lahinguväljal peatudes antakse sulle ülevaade penaltytest ja boonustest, mis vastaval kohal võideledes su mehadele osaks saavad.
A'la metsas on mehad rohkem noolte eest kaitsutud ja pori sees kaputades on ratsaväe ründepädevus madalam jne.


Lõpetuseks

Kolm põhjust, miks King Arthurit mängida-

1. Mängu basis on vägagi omanäoline.
2. Üsnagi raske ka kogenud strateegimängurile.
3. Tänu RP-elemendile ja mitmetele muudele pisiasjadele on see ka piisavalt mitmekesine.

Ehk siis kokku kolm, samas kui teise osa kohta saab öelda vaid "omanäoline". Paraku kahaneb ka see ainus, esimese osa valguses ning on kurb õde, et ainult omanäolisus ei toida.
Siinkohal parima näitena juba varemkirutud A Game Of Thrones - Genesis .

H: 9/10 e. kindlalt üks viimase viie aasta parimaid mõõga-loitsu strateegiaid.




No comments:

Post a Comment