Leidja

Thursday, July 12, 2012

Total War: Shogun 2 (+ RotS & FotS )





Kui kristalselt aus olla, siis on see nüüd kolmas katse S2Tw-st kirjutada, ning kuna vahepeal on mu näppude alt läbi käinud ka mõlemad ekspansionid, siis..lepime kokku, et kolmekordne ei kärise.
Lisaks teatas Creative Assembly, et kauaoodatud Rome 2 TW tuleb järgmisena ning eeldatavalt aastal 2013.

Seniks aga...
Total War: Shogun 2

....on hetkeseisuga uusim TW-seeria mäng ning võrreldes eelmise peliga - EmpiresTW - on edasiminekuid ja plusse nagu muda.
Paraku ei saa aga öelda, et S2 oleks see uus lehekülg strateegiamängude ajaloos, millena teda välja reklaamiti või - mis seal salata - mida temalt ka oodati.

Lahingutandriks on seekord 16. sajandi feodaaljaapan ning sinu käsutuse alla langeb üks kümnest klannist.
Ahjaa, Ilma Downloadable contentita -Ptüi! - on ainult 8 mängitavat klanni, aga see selleks.

Eesmärk on otseloomulikult saavutada ligipääs tulirelvadele, siis alistada kõik ülejäänud klannid ning ....mai tea ...uuesti teiste alistamist alustada.

Tegelikult mainikski esimese asjana, et S2-e ühe suurimaks mitte-tehniliseks miinuseks on pea olematu "re-play value".
Kui eelmistes TW-mängudes oli sinu käsutuses hunnikute viisi erinevaid riike-tsivilisatsioone ja nii edaseid, koos erinevate sõdalaste, ehitiste ja muu seonduvaga, siis S2 on puhtalt jaapanikeskne.
Peamine vahe erinevate klannide vahel seisnebki värvis, ehk siis kas roosad samuraid või kollased....

Okei, stardipositsioon ka muidugi mõista erinev, aga ülejäänud fraktsioonidevahelised erinevused on hoomamatud.
Sellised ülimoodsad prossu-boonused kaubandusele, sõdalastele või diplomaatiale, mis ei oma pikemas perspektiivis mingit tähtsust.

Lisainfoks ütlen, et soovitan tugevalt kohe esimesel mängukatsel RTR ja/või Darth mod alla tõmmata ning peli ära modida, kuna vastasel juhul ei ole ka esmakordne mängurõõm just kõige suurem.



TW:S2 - Rise Of The Samurai


On kolmikust kõige õnnestunum, kuna ligipääs tulirelvadele puudub.
Sorry, aga see, et TW-seeria ning tulenuiad eriti hästi kokku ei lähe, sai mulle selgeks juba Medieval2-s.
Empire-ist ma ei hakka siinkohal rääkimagi, kuna see oli lisaks püssirohukesksusele ka niisama üks suur-suur õnnetusjuhtum.

TW:S2 - Rise of the Samurais alustad sa aga majandamist ennemuistses Jaapanis, Genpei sõja alguspäevil.
See tähendab, et ajal, mil meite esivanemad polnud veel ordurüütlit lähedalt näinud ning ei Kalevipojast ega ka mitte Metsatöllust polnud veel haisugi.

Aastaks kirjutatakse 1192, valge inimese lehka pole tunda ning tegelikult pole isegi samuraisi veel õieti olemas.
Katana-gi alles siuhke pooltundmatu relv ning enamus mehi vehib ringi Hiina kaubamärgistust kandvate Dao-mõõkadega.

Olgu, puhtast õelusest mainin ära, et kuna Creative Assembly mehad pole viitsinud eriti uusi mudeleid nikerdada, siis on vibumeeste secondary weapon küll kahtlaselt katana-sarnane, aga see selleks - elab üle.


Juhtimisvaliku all on kuus erinevat klanni, kes omakorda jagunevad kolmeks fraktsiooniks: Sinine, Roheline ja Punane.
Ärge nüüd tulgegi mulle ütlema, et te oleks eelistanud õigeid klanninimesi. Pole mõtet, ma lihtsalt ei usuks seda .

Lisaks samasugustele ning ebahuvitavatele protsendiboonustele nagu S2TW põhimängus, mõjutab klannivalik siin vähemalt diplomaatilisi suhteid kahe teise fraktsiooniga.
Seda aga paraku ainult seni kuni käratatakse "Realm Divide!" kuna peale seda lähed kõikidega koheselt tülli.
Realm Divide esineb muide juba S2TW-s ning ehkki idee on hea, on teostus selle-eest suht hapu.

Loogiliselt võttes eeldan ma, et ehkki kõik peavad sind võimsamaks kui sobilik, esineb ikka kuskil tegelasi, kes tahaks sinu varjus laipade pealt koort riisuda.

Seetõttu on absoluutselt kõigiga tülliminek minu arust täiesti totter ning mingites Tõusva Päikese Maa kultuurilistest eripäradest pole ka mõtet siinkohal jahuma hakata.

Alapeatüki lõpetuseks siis, et RotS on kogu kõnealuse kolmiku tugevaim lüli...



TW:S2 - Fall Of The Samurai


... ehk Tom Cruise: Total War nagu seda siin-seal nimetati.

Sengoku Jidai , mille raames toimus Shogun2-e põhimäng on läbi. 200 aastat on olnud võim isolatsionistide, ehk Tokugawa šogunaadi käes ning kõik on ilus ja tore kuni....

Aastal 1853 ilmusid Jaapani rannavetesse Imperialismi kantsile kuuluvad sõjalaevad, ehk "Mustad purjed" ning Jaapan oli sunnitud nad peale elementaarsete viisakuste vahetamist oma rüppe laskma.
Peale seda taastas Jaapan suhted välismaailmaga, ning paberile ilmusid kõiksugu sõprus- ja baasidelepingud maailma erinevate suurjõududega.

Kuna peale barbaritega suhtlema hakkamist kasvav majandus soosis peamiselt rannikuäärseid provintse, siis oli rahuaeg Jaapanis seks korraks läbi ning Boshin-i sõda võis alata.

Vastasleerideks siis ühelt poolt šogunaat ja teisalt Keisrile ustavad klannid. Teoreetiliselt siis - Tradistionalistid VS Uusmeelsed.

Teoorias hea, aga praktikas jäetakse traditsionalistide mängimisvõimalus kõrvale.
Sul pole lihtsalt võimalik mingitki back-to-the-roots suhtumist elus hoida, kuna sinu edu seisneb ainult pidevas moderniseerumises.

Kahju, võib-olla see oleks olnud see nüanss, mis oleks lisanud S2 TW-le re-play value't ja muutnud FotS-i kõvasti huvitavamaks kui ta seda muidu on, aga jah... kahju, et see kasutamata jäeti.

Ühesõnaga - hunnik pisikesi uuendusi nagu raudtee, rannikupatareid ning senisest efektiivsemad tulirelvad, kuid nii esimeste kui ka teiste mõju jääb paraku üsna tühiseks.

Kui oleks näiteks võimalik kasvõi raudteemagistraale ise ehitada, oleks see kindel pluss, aga seda võmalust pole.
Raudtee on juba mängu alguses maas olemas ning selle kasutusvõimalus tekib liiga hilja, et ta väljahõigatud uue ja üliolulise mänguelemendi nimetust vääriks.

Sama probla ka kõige muuga ning endiselt olen ma veendunud, et TW-süsteemi head küljed ei pääse mõjule, kui lahingute põhirõhk on püssirohul.


Üldiselt


...olen ma sunnitud ülema, et S2TW on täpselt nii võimas mäng, kui sitt mäng ta on - ausalt.

Kõik, mis puudutab campaign mapi või üldse mikromajandamist, kaubandust, User Panelit või TW-seeria kohta ülipädevat diplomaatiat (Ilma pooltõbise Realm Divide-ta) on klass omaette ning teenib minu silmis ainult plusspunkte.
Samuti võib häid sõnu lausuda ka faction skillide, toidu kui ressursi , builiding-chainide ja muu sellise teemal.
Lisaks on ka TW-modidest ülevõetud "1 käik = 1 aastaeg" süsteem lõpuks ometi ka ametlikes mängudes olemas ning FotS-is olev "6 käiku = üks aastaaeg" on lausa kulda väärt.

Karakterite ja agentide teemal vinguks küll, et ehkki ise skillide ja retinue valimine on tore, on kindrali käitumise pealt juurdetiksuvate traits-ide teema jäänud vaeslapse ossa. Kolm tükkki per campaign on vähe - väga vähe.

Samuti ei saa mainimata jätta muidu üsna head ideed nagu Troop Replenishment. Lahtiseletatult siis, et enam ei ole vaja enda verest tühjaks lastud üksusi re-trainida, vaid kodupinnal taastuvad nad tasapisi ise.
Paraku võtab see aga ära võimaluse enda olemasolevatel sõjameestel turviseid ja relvastust täiustada ning on seega järjekordne "poolik lahendus", mille sarnaseid on kogu Shogun 2 otsast otsani täis.

Räägime nüüd ka otsestest miinustest.

Peamiseks miinuseks on muidugi äärmiselt loll Artificial Iintelligence, ehkki tegelikult võiks öelda, et nii mere- kui maismaalahingud on juba oma olemuselt üsnagi tõbised.

Esiteks on käsitsivõitlusse kestus kohutavalt lühike ning uhked samuraid kärvavad või põgenevad paari sekundiga nigu kärbsed.
Võib ju tunduda, et ongi hea ja saab kiiremini õhtale, aga ...
Tuletagem meelde, et TW ongi ikka ja alati olnud epic strateegiamäng ning selline kiirkähmlus nagu S2-s toimub, kahandab lahingute ägedust ning varasemalt kõrgel tasemel olnud strateegiaelementi kardinaalselt.
Muuseas, RTR-mod parandab selle vea, ehkki midagi seletamatut aga olulist tundub ka siis puudu jäävat.

Plussina võib siia vahele pista, et lõppeks ometi on "käsklustesse" lisatud varasematest mängudest puudunud "unmount" ja "Use Ranged/Melee weapon".
Kui nad veel "dont shoot at melee" peale, nagu King Arthur 2-s, ka tuleksid, siis oleks see neist äraütlemata armas...

Merelahingud on nagu nad on ja kuna rohujuure tasandilt on nad lihtsalt vibulasüksuste omavahelised kahevõitlused, siis muutuvad nad pikapeale lihtsalt tüütuks. Mina pole neist TW-seerias puhul kunagi puudust tundnud...

Teine asi mis S2-e lahingute puhul häirib on see, et tehniliselt on tegemist äärmiselt tõbise mänguga.
Mitte ainult, et vastane suudab kogu enda armee ühte kindluse nurka mahutada või muud sellist, aga tihtipeale käituvad ka su oma mehed suht idiootselt.
Näiteks otsustavad nad, et: "Ei - müür on küll viimane asi, mille taga seista on võimalik" ning jooksevad purjus mardikate kombel kuhugi ära või..ah mis siin seletada.... bugs, crashes and broken things - kui vigade ülesloendamise või otsade kokkutõmbamise asemel hoopis klassikuid parafraseerida.


Seega, kokkuvõtteks:

Shogun 2-l ja tema kahel expansionil on teoorias olemas kõik omadused, et olla mitte ainult uus lehekülg nagu S:TW ja R:TW , vaid pigem The Sõjastrateegiamäng... kuid...

Poolikud lahendused, tõbine bonus-system, debiilikust AI ja hunnikute viisi puuke ja muid tehnilisi mädapaiseid nullivad ära kõik positiivsed omadused.

Ühesõnaga mutta see mäng kahjuks vajubki, ning kui Total War sarja õigusi maha ei müüda või Europa Universalise stiilis lahingute peale üle ei minda, läheb sinna samasse mülkasse ka kogu vihaseima strateegiaseeria tulevik.



Hindeiks:

Shogun2 : 5/10 e. kui hea saab olla mäng, mille kultuurse inimese kombel mängimiseks on sul seda vaja kõigepealt modida ? Modituna on ok...ehkki tõbine.

Rise Of The Samurai: 8/10 e. Tugevad plussid on olemas, kuid tehnilised kalad kallavad mõnuga roojavett kogu kupatusele peale.

Fall Of The Samurai: 7/10 e. head, kuid paraku poolikud ideed ning pidev tsunami-crash(pilt allpool)viib mängimismeeleolu alla.
Samuti mainin, et kuna minu näol on tegemist tigu-strateegiga, siis personaalsel skaalal on Campaign time-i ajalimiit minu jaoks alati miinus.
Muidu jah, ehkki AI on parem kui põhimängus, tundub siiski tihtilugu, et seda juhib sahtlipõhjas vedelev eurokalkulaator.
Enivei, peale Gatlingite ja võõrsõdurite värbamist on kogu madin naguinii üsna korduv, aga see kala esineb vist pea kõigis strateegiamängudes - kahjuks.

PS: Ma võin nüüd eksida, aga kui FotS-is lükata Battle Diff Very Hardi peale, siis loobub AI etteantud formatsioonide kasutamisest ning suudab aeg-ajalt ka midagi loogilist korda saata.


PPS. Hoiduge jumala eest Blood Packist, kuna see on naeruväärne.

PPPS. Total War seeria mängudele tehtud modide nimekiri asub siin ning lisainfot saab ka TWC foorumist endast.



Waterworld: Total War - Storm Of Bugs_Expansion.

Total Massacre!
Samuraivastane Gatlingi kompress....

jah, lugesid juba õigesti - ninja attack!

No comments:

Post a Comment