Leidja

Wednesday, January 4, 2012

Minu nõuded tulevastele rollimängudele

Näe, tuli idee kirjutada artikkel tänapäeva arvutirollikate valupunktidest. Nii ma tegingi. Osa asju tõin ma muidugi välja juba oma Skyrim'i arvustuses, aga ega küll küllale liiga ei tee. Punktid ei ole tingimata tähtsuse järjekorras.

KAASLASED
Kui peategelane saab mängus omale koguda NPCdest kaaslasi, siis paluks nende loomisega ka vaeva näha. Neil peaks olema mõni unikaalne omadus, mis mänguelamust oluliselt mõjutaks. Samuti peaks neil olema oma iseloom (kommenteerivad sinu tegemisi, sekkuvad dialoogidesse, reageerivad mõnede asjade peale jõuliselt) ning lugu, väljendudes korraliku quest line'i kujul. Neid peaks olema võimalik kuhugi ohutusse kohta maha jätta ja hiljem uuesti peale korjata; samuti ei tohiks nende olemasolu partys mõjutada EXPi kogumist. Ja kõige tähtsama asjana peaks neil olema töötav AI, mida mängija saab äärmiselt põhjalikult (kasvõi mängusiseselt scriptides) reguleerida. Muudes asjades, nt peategelasele sirgelt peale jooksvate kollide puhul, võin ma keskpärast AId tolereerida, aga kaaslaste puhul mitte - kui NPC ikka sinu kuulidele ette koperdab või rõõmsa näoga keset tulemerd seisab, siis jätan ma ta parema meelega koju.
patustajad: Skyrim
asjast õigesti aru saanud: BioWare'i mängud, eriti uuemad


PÕHISTOORI
Viimasel ajal on RPGdes üha suurem roll mitte ainult side-questidel, vaid tervetel kõrvalistel tegevusliinidel. Selle vastu pole mul mitte midagi, aga põhilugu ei tohi seepärast unarusse jätta. Kui tegu on rollikaga, siis on mul automaatselt õigus eeldada pikka ja huvitavat stoorit, mis on dramaatiline, mille käigus läbitakse suuremat osa mängus külastatavast maailmast ja mis sisaldab vähemalt kahte-kolme ootamatut pööret. Lugu ei tohi olla kahekümne minuti jooksul etteaimatav ning lõpuboss peaks ennast kui mitte varjama, siis vähemalt vagusi püsima ja laskma oma kõige võimsamal teenril (Saren Arterius, Angmari nõidkuningas, Black Garius jne) showd juhtida. Alternatiivselt võib stoori üldse niisugune olla, kus polegi mingit eepilist maailmapäästmist ega seetõttu ka põhilist pahalast, vaid kus peategelane ajab omaette oma asja (Witcher 2, Dragon Age II). Selle punkti lisaks ka, et avatud maailmaga mängude puhul ei tohiks mäng lõppeda põhiloo lõppemisega, nagu Fallout 3-s.
patustajad: Oblivion, Skyrim, Two Worlds, WoW
asjast õigesti aru saanud: SW:KotOR II (parim story üldse!), Morrowind, The Witcher 2



THE FORCE IS STRONG WITH THIS ONE
Ma usun, et kõigil on kõrini tegelastest, kes on kangelased selle tõttu, et neil ilmnevad mingid erilised võimed just täpselt sel hetkel, kui maailm niisuguste omadustega kangelast vajab. Mis ei tähenda, et PC ei tohiks kuidagiviisi eriline olla, küll aga on selleks paremaid lahendusi kui saata teda mingi vana habemega eraku juurde, kes ütleb, et ta on the Chosen One või maailma naasnud muistne heeros või et tal on kaasasündinud võime kasutada misiganes müstilist Jõudu. Headeks näideteks on oportunistidest või karjeristidest kangelased (Dragon Age, Gothic) või midagi erilist läbi elanud tegelased (SW:KotOR I, NWN 2 - [spoiler] viimase puhul oli see rinnus istuva mõõgakillu teema väga lahe plot twist [/spoiler]).
patustajad: Morrowind, Skyrim, Evil Islands, SW:KotOR'i seeria
asjast õigesti aru saanud: Mass Effect'i seeria, Dragon Age'i seeria, The Witcher'i seeria

KOLMANDA ISIKU VAADE
Igas rollikas peaks olema kasutuskõlblik 3rd person camera ehk tegelase selja tagant nähtav vaade. Kui mängus on taktikaline võitlus, kus peab tervet partyt juhtima, siis võib olla olemas ka pealtvaade, aga vähemalt liikudes võiks ikka saada kolmandat isikut kasutada. See peaks olema täisfunktsionaalne ning tegelast peaks saama juhtida klahvidega, mitte hiirega klikkides.
patustajad: Neverwinter Nights'i seeria, Elder Scrolls'i seeria, Fallout 3+NV
asjast õigesti aru saanud: enamik teisi rollikaid


MUGAV KASUTAJALIIDES
Siinkohal mõtlen ma nii reaalse mängimise ajal ekraanil nähtavat UI'd (nuppe, skaalasid ja vidinaid) kui ka quest logi ja inventoryt. Esimene võiks olla täielikult oma eelistuste järgi modifitseeritav, teises peaks olema võimalik hetkel ebaolulisi queste ära peita ning kolmandat peaks olema võimalik võimalikult paljudel eri meetoditel sorteerida, arvestades, et rollikates kipub peategelase seljakotis olema tihti sadu esemeid.
patustajad: Elder Scrolls'i seeria, Mass Effect 1, The Witcher'i seeria
asjast õigesti aru saanud: WoW (just modifitseeritavuse tõttu), Mass Effect 2 (puhas ekraan, olematu inventory)

WoW pole muidugi alati parimaks näiteks...
TEGELASE EHITAMINE
Ma ei ole põhjuseta elupõline Dungeons & Dragons'i 3.5 versiooni fänn - mulle meeldib, kui ma saan oma tegelast tohutu hulga materjalide ja võimaluste abil ehitada kõikvõimalikes eri suundades. Eriti hea, kui pole ainult paari-kolme buildi, mis reaalselt kasulikud on. See, kui ainsaks valikuks on mõõk, vibu või maagia, mille kasutamise oskust näitavad hurmavalt isikupärased sajapunktiskaalad, pole ka just kuigi lõbus.
patustajad: Oblivion, Skyrim, Gothic'u seeria, WoW (iga klassi puhul ainult paar-kolm elujõulist buildi)
asjast õigesti aru saanud: Diablo II, Neverwinter Nights'i seeria, Dragon Age'i seeria

JUHUSLIKKUSE ELEMENT
Mängudes armastan ma kohutavalt igasugu ootamatusi ja juhuslikke sündmusi, näiteks random evente strateegiamängudes (igasugu epideemiad, vulkaanipursked Civilization'is, katastroofid SimCity's). Ka rollikates võiks seda rohkem olla, kasvõi random looti kujul, ja seda mitte ainult avatud maailmaga mängudes - isegi BioWare'i niigi suurepäraseid lineaarseid RPGsid nagu Mass Effect saaks nõnda veel lõbusamaks teha. Vähe asju on sama motiveerivad edasi mängima kui suvalisest kohast hea maagilise relva leidmine või questi jagava rändava NPC kohtamine kusagil pärapõrgus keset metsa.
patustajad:WoW (kindlate kollide farmimine kindla saapapaari leidmiseks on jälk!), tegelikult enamik rollikaid
asjast õigesti aru saanud: Skyrim, Diablo seeria

LOHED
Fuck 'em! Tõesti aitab igasugustest lendavatest soomuselistest asjadest, kui need pole just pterodaktülused minu poolt palavalt ihaldatud dinosauruste-teemalises open-world rollikas, mille võibolla keegi kunagi teeb. Aga draakonitest on mul nii siiber kui siiber, eriti kui nende ümber keerdub kogu stoori ja eriti kui nad on maailma kosmoloogias mingid põhijumalused. Mängus võib olla üks lohe, näiteks kõrvalbossi staatuses, kellega saaks pidada maha eepilise ja rasket looti tõotava madina, aga mitte enamat. Mis kõige hullem - senistes rollikates pole ühtegi võitlust tuldpurskava lendsisalikuga, mis a) poleks scriptitud või b) ei sisaldaks mainitud olevuse kõigi loogikareeglite vastast maandumist, et küünte ja hammaste abil pealaest jalatallani soomustatud kangelasega rinda pista, selle asemel et rünnata, junõu, õhust. Ah jaa, lohed ei pea ainult tuld või isegi jääd purskama - mängutegijad, võtke lahti D&D-raamatud, mida te omal ajal kahtlemata lugesite, ning uurige sealt erinevate võimalike draakonitüüpide kohta.
patustajad: peaaegu kõik lohesid sisaldavad RPGd
asjast õigesti aru saanud: The Witcher'i seeria, NWN 2

Liiga... palju... draakoneid...
ODAD
Ma tean küll, et te ei viitsi odade sihtotstarbelise kasutamise jaoks eraldi animatsioone teha - mugav on ju panna mängu ainult mõõgad, nuiad ja kirved, mille kõigiga löömine suhteliselt samamoodi käib. Ja kui te lisategi odad, siis viibutavad tegelased neid ikka nagu kaikaid. Noh, mina pole sellega rahul, et inimkonna ajaloo kõige efektiivsem ja enimkasutatud külmrelv puhtalt mugavuse pärast igalt poolt välja jäetakse. Pealegi saaks odade abil võitlust ja seeläbi kogu mängu märkimisväärselt elavdada, tuues vaheldust tavalisse löök-blokk-löök rutiini ja sundides tegelasi erinevaid taktikaid rakendama.
patustajad: kõik mängud, kus pole odasid või kus neid kasutatakse quarterstaffidena
asjast õigesti aru saanud: Morrowind, Diablo II, Temple of Elemental Evil



Praeguseks kõik. Kommenteerige, kui teie arvates midagi puudu jäi, ning siis saadame mängutootjatele ultimaatumi.

17 comments:

  1. Questidele alternatiivsed lahendused MIDA EI MÖLISETA SULLE ETTE KOHE PEALE QUESTI SAAMIST.

    ReplyDelete
  2. Õige. See ka, et porgandit ei tohi liiga pika varre otsa riputada st mingi pakilise eesmärgi nimel tehtav(ad) quest(id) ei tohi liiga pikad olla. NWN2-st on see õõvastav näide, kus selleks, et sind Neverwinteri linnas mingisse teise linnajakku lastaks, pead sa käima mägedes terve orkide armeega võitlemas.

    ReplyDelete
  3. Skyrimi obeseid (jms )paluks edaspidi vältida - no more kommentaarid või siiski...mitmekesisus on alati pluss, aga see mitmekesisus ei tohiks nii kesine olla.

    ReplyDelete
  4. Ah jaa, hobustest unustasin ma ka kirjutada. Niikaua, kuni neid realistlikult kujutada ei saa (mägironivad hobused Skyrimis) ja ratsa võidelda ei saa (ometi on neil jalused olemas, mitte nagu pronksiajal), siis jäägu parem üldse välja. Teine äärmus on siinkohal mäng nimega Two Worlds, kus juba madal mätas on suksu jaoks ületamatu takistus ning kus tema seljast küll võidelda saab, kuid sealjuures on looma kontrollimine ja soovitud suunas liikumine raskem kui ühe tiivaga lennuki juhtimine.

    ReplyDelete
  5. Hobuse seljas võitlemise peale on kõvasti rühunud Mount and Blade ja MB II Warbands. Kusjuures, pappava hobuse seljast vibuga märklauale pihta saada on lausa kuratlikult raske ülesanne. Ega see mõõgagagi lihtne pole :)
    Tooks veel ühe RPGde suurema häda välja: Alguses ei saa vedama ja pärast ei saa pidama. Ehk siis alguses on kuratlikult vähe raha ja üldse saad igal sammul surma ja käid, nagu Fallout 3s tyhje pudeleid ja purke prügikastist korjamas ja kusagil 2/3 peal on raha juba nii jalaga segada, et suvaliselt kaubitsejalt võid suvalist kraami osta. Ja soomus on nii paks ja mõõk nii terav, et peale minibosside ei koti sind pähimätteliselt mitte miski.
    Heaks näiteks mängust, mis on "lõpuni raske" oli "Risen". Ma tooks seda PiranhaBytesi üllitist ka muus mõttes eeskujuks:
    plussid
    1. Open World
    2. 3 erineva character klassiga saab jookseb mäng u. 1/3 osas täitsa erinevalt.
    3. Lõpuni "challenging"
    4. Normaalne "maine" süsteem - ei saa karistamatult varastada inimeste possessioone ja teatud tegudel on teatud püsivad moraalsed tagajärjed (karma). Oluliselt nutikam kui Fallout 3 kus isegi peale terve Capital Wastelandi maha nottimist saab "kõik heaks teha". [seda tahaks muudes mängudes kindlasti taas kohata!!!]
    miinused
    1. veidi liiga laiali valguv oskuste ja skillide süsteem. Lõpuks selgub, et teatud skillide peale visatud punktid on "maha visatud raha" ja teatud skillide õppimata jätmisel on väga kurvad tagajärjed - on asju, mida poest ei saa mingi raha eest. Teatud skillid a la mõõgad ja sõjakirved on täielikult kattuvad.
    Rohkem nagu ebameeldivat ei tulegi esimese hooga meelde.

    Kokkuvõtvalt siis minu soovid tulevastele RPGdele:
    1. peab olema lõpuni challenging
    2. teatud moraalsed valikud peavad olema "kapitaalsed" - kui oled lapsetapja, siis oled lapsetapja mängu lõpuni, mitte nii, et 24h linnast eemal ja paar heategu heastavad kõik
    2a. "head karmat" ei saa koguda tapatalgude korraldamise eest a la Fallout 3. Hea ja Paha peavad olema mängu algusest lõpuni konsistentsed (kuigi nad võivad olla relatiivsed a la Overlord).
    3. Skillide süsteem ei tohi olla liialt laialivalguv ja kattuv - iga skillpoint peab andma tõesti midagi unikaalset ja väärtuslikku!

    ReplyDelete
  6. KOLMANDA ISIKU VAADE - parandage mind, aga nii oblivion4's kui FO3's saab kasutada nii 3rd persooni kui first persooni. Või sain ma millestki valesti aru?

    ReplyDelete
  7. Kolmanda isiku vaatega on see häda, et lihtsam on vist legomeestega mängida, kui tegelast kontrollida.
    A kui mängus on alguses lihtne ning lõpus veelgi lihtsam, siis see tõmbab ikka mängutunde korralikult alla. Lihtsalt tüdined üli kiiresti ning mingisugusest strateegia arendamisest võitlustes ei tule küll midagi välja. Mis sa ikka tuiad seal koobastes, kui ühe matsuga on kõik kutud. Oblivion ja Sküürim on küll selles osas natukene mädad. Meenub, et Falloutis sellist asja polnud. Balantss puudub arenemisel.

    ReplyDelete
  8. Minu meelest on PiranhaBytes saanud Õigesti Aru, kuidas seda Kolmanda Isiku Vaadet teha -- nt. Ghotic ja Risen v Overlordi seeria. Samas kui Skyrimi Kolmas Isik mulle eriti ei istunud. Mulle meeldib see "kolmas isik" kus kaamera on rangelt "selja taha" kinni kleebitud.
    Samas on neid, kes eelistavad "free roll" kaamerat.
    Eriti segadusse ajav oli imho Witcheri "smart" kaamera.

    ReplyDelete
  9. St. Overlord pole loomulikult Bytes ja nii see lause polnudki mõeldud. Mõõga ja kilbiga vehkimiseks on 3s isik ilmselgelt parem, kui esimene.

    ReplyDelete
  10. ..ja armorid: Light, medium, heavy!
    Primary skille: 4, 6 v 8 ja kindlasti mitte 0 või 10 !

    ReplyDelete
  11. On üks vaieldav punkt, mulle näiteks meeldis, aga paljud vihkasivad seda. Sihukeses mängus nagu Hellgate London jagunes dämm füüsiliseks (hit), elekter, poison, spectral ja fire (ja lisaks splash, ehk area effect).
    Näiteks puhtad kummitused (spectres) olid täiesti immuunsed igasuguse muu, kui spectral damage vastu. Loogiline ka: nad on ju kummitused: kuulid lähevad neist läbi ja tuli neid ei põleta, sest nad asuvad teisel astraaltasandil.
    Seega käisid iga relva külge lisad, mis relva põhidämmile lisasid sinna spectral v. charge dämmi.
    Minule see kontseps meeldis. Midagi sarnast oli tegelikult ka Witcheris kus oli tavaline ja haldjahõbedast mõõk.
    Aga põnevam oleks ikkagi selline modimine: a la lased mõõgale peale kanda haldjahõbedast inkrustreeringu, et see paremini deemoneid võtaks.

    ReplyDelete
  12. Aga kõige tähtsam asi on mod'imisile aldis mängumootor. Oblivion4 või FO3 on head näited, kus scene loodud mod'idega saab tasuta valmis meisterdada algsest täiesti erineva (ja ma mõtlen ikka TÄIESTI erineva) mängu.

    Sõber rääkis just eile mingist Oblivioni modist millega saab põmsti hakata landlordiks oma losskindluses. Pidi lisama korraliku economy puudutuse mängule.
    Ilgelt lahe kui mõne mängu community on nii agar, aga eks ka mootor peab seda toetama.

    ReplyDelete
  13. ES3: Morrowind, ES4:Oblivion ja ES5:Skyrim, mitte Oblivion 4 ja 5

    ReplyDelete
  14. Nõustun suuremas osas senipakutuga.

    Raskustaseme värk on mind ennast ka aegade algusest peale häirinud. Hea küll, on mänge, mis lähevad järjest raskemaks (Diablo II), vahel isegi liiga jõhkralt, aga vähem märulile orienteeritud rollikates on mingist hetkest tõesti see probleem, et kui viimaste tier'ide varustus seljas on, siis ei pea enam midagi kartma.

    Minu arust oleks üks võimalik lahendus see, et tehagi nagu Diablo II-s - mängu arenedes ilmuvad vastased, kellel on rohkem erinevaid immuunsusi ja relva/maagiatüüpe. See sunniks mängijaid tõesti mõtlema, mismoodi end varustada, ja ei laseks ainult dämmi ja AC-d vaadata. See muidugi eeldaks ka seda, et mängudest kaoksid ära maagilised boonused stiilis "+4% fire resistance", millest kunagi kusagil kasu pole olnud, vaid miinimumiks võks olla +25%. Piercing/slashing/crushing dämm peaks ka reaalselt eristuma.

    ReplyDelete
  15. Challengingi teemal ma mõtlesin, et vastased - ka random eventides - võiksid olla stabiilselt...mai tea...ütleme + 20 % sinu karakterist üle kõigis statsides, aint, et vastavalt oma klassitüübile. Ma kujutan ette, et lõudimisajad oleks ilgelt pikad, aga vb ma siis viitsiks mõne neist lõpuni ka toksida...hetkel ma taon skyrimi juba master raskusastmega ja suht nüristunult...booring. 2-3 noolt per kärss and they never knew what hit em...

    Lisaks, sandbox/open world tüüpi mängudes: Kuskil ütleme lvl 15 pealt peaks sul olema võimalus osta kaart, mis annavab sulle võimaluse fast travel-dada ennast kõikidesse enam-vähemgi linna-külamõõtmeid omavatesse kohtadesse. lvl 15 + on enam-vähem see hetk, kus ei viitsi enam niisama ringi töllerdada kuna kõik mis x-kohtades näha on, on juba nähtud.
    Lvl 20 alates peaks olema võimalus mingid pisi-questid NPC-dele "maha müüa", et otsid kuksilt mingid merc-id, annad neile info ja mingi kvantumi päevade pärast saad nendega kõrtsis kokku...Kuskil kaehkümnendast levelist ma ei viitsi enam mingeid "vii see pudel sinna linna" või "too mulle kümme elevandikõrva" tüüpi queste teha, aga tihtipeale on see esimene q mis avaneb võimaluse järgnevatesk ja seetõttu...jääb hunnik q-si saamata - minu puhul. :/

    ReplyDelete
  16. Mina jään endiselt selle juurde, et transport ei tohiks niisama lihtsalt käia, et klikid kaardile ja oledki kohal. Isegi siis, kui oled level 15. Kombinatsioon Morrowindi stiilis laeva- ja lennuliinidest ning kaeramootoritest oleks parim. Viimast muidugi juhul, kui mõni mäng lõpuks rahuldava mountide süsteemiga maha saab. Pean möönma, et kõige sujuvam süsteem on seni ikka WoWis, ehkki mitte kõige loogilisem - tegelane hoiab pmst hobust seljakotis, kui teda parasjagu vaja ei lähe.

    ReplyDelete
  17. nu see kombits-lögadiku ja laevatransport on ka põmst fast-travel..peaasi, et igasse urrumulku kohale viiks. Hobused, draakonid ja kõik küülikust suuremas loomad seljakotis on minu jaoks vastuvõetamatu.

    ReplyDelete